Email marketing

Email marketing is een online vorm van Direct Marketing waarbij klanten door middel van een e-mail direct benaderd worden. Het gaat dan om een commerciële boodschap direct naar een bepaalde doelgroep. Er zijn vier redenen waarvoor email marketing gebruikt kan worden:

  • Nieuwe klanten werven
  • Informatieverschaffing
  • Relatiebeheer
  • Bestaande klanten overtuigen om opnieuw een aankoop te doen

Waarom email marketing

Email marketing is een zeer krachtige marketing tool om direct omzet te verhogen of relaties beheren. Het is snel, goedkoop en het geniet van de voordelen die het internet biedt.

Templates

Een template is een vast sjabloon voor de opmaak van de e-mail. Het stramien bevat vaste onderdelen, zoals het logo, header, footer en navigatie. Binnen de template wordt er op plaatsen variabele content geplaatst, die aan te passen is. Een template stelt het in staat om binnen de kortste keren de e-mail aan te passen en te versturen. Dus ook uw (maandelijkse) nieuwsbrief!

De techniek achter een template is echter een stuk lastiger. Als je het eenvoudig houdt, dan zorg het niet voor veel problemen. Maar je wil natuurlijk een mooi design dat uiteindelijk dat de conversiewaarde verhoogt. Het moet goed tonen via elk email programma, op elke browser en smartphone. We ontwerpen een template gebaseerd op de huisstijl van uw onderneming met een professioneel design en reponsive is op elk apparaat.

Voordelen email marketing

Een groot voordeel van email marketing is dat er efficiënt een persoonlijke boodschap overgebracht kan worden. Door gebruik te maken profielkenmerken is segmenteren eenvoudig. Daarnaast kun je op basis van inschrijf, aankoop en verjaardag data automatische mails versturen. Hoe leuk is het om een klant te feliciteren met zijn verjaardag en een bepaalde korting als ‘cadeau’ te geven? Dit soort mails zijn daarom essentieel bij het opbouwen van een relatie.

Een ander voordeel is dat het goedkoop is ten opzichte van ouderwetse marketingactiveiten, zoals het verspreiden van folders. Er hoeft niet betaald te worden voor het papier, drukken en verspreiden ervan. Het is een eenvoudige manier om snel de doelgroep en bereiken om een actie uit te voeren, zoals het bezoeken van de website of het liken van de Facebookpagina. Na het verzenden van een campagne is al snel duidelijk wat de impact is geweest. Zo worden de open, klik en conversieratio’s real time bijgehouden.

Nadelen email marketing

Email marketing kent in zijn geheel één groot nadeel. Het kanaal wordt vaak in verband gebracht met het versturen van ongevraagde berichten. Dit wordt ook wel spam genoemd. Voor personen is het vaak moeilijk om onderscheidt te maken tussen spam en online marketingactiviteiten van bedrijven. De grens hiervan is erg vaag. Bedrijven die e-mailmarketing inzetten moeten zich aan een aantal opgestelde regels houden. Je mag deze regels niet overtreden. Wanneer je dat wel doet, bestaat er een mogelijk om op ‘de zwarte lijst’ terecht te komen.

Uw email marketing uitbesteden?

Heeft u zelf weinig tijd of geen kennis van email marketing. Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier of bel naar 085-0711923.